www.paszek-michal.pl.tl - witaj! Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości.
Forum www.paszek-michal.pl.tl  Strona Główna                    FAQ
                Szukaj
             Użytkownicy
          Grupy
       Galerie
    Rejestracja
Zaloguj
Samochód Ciężarowy Roku Truck of Year
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.paszek-michal.pl.tl Strona Główna -> Ogólnie o ciężarówkach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość
PostWysłany:






Samochód Ciężarowy Roku (ang.: Truck of the Year – w skrócie TotY, bądź czasem International Truck of the Year – w skrócie IToY) – nazwa europejskiego konkursu na najlepszy samochód ciężarowy roku, odbywającego się od 1976 roku. Wygrywający ten konkurs pojazd otrzymuje tytuł na rok następny. W języku polskim nazwę konkursu i tytułu określa się również krótko jako Ciężarówka Roku.

Oprócz tego międzynarodowego konkursu, są też konkursy o mniejszym znaczeniu, organizowane przez czasopisma motoryzacyjne. Przykładowo w Wielkiej Brytanii Iveco EuroCargo I otrzymało w ten sposób wyróżnienie "Fleet Truck of the Year" (Flotowy Samochód Ciężarowy Roku).

Historia konkursu

Pomysł konkursu powstał w Wielkiej Brytanii w 1976 roku. Jego autorami byli Pat Kennett i Andrew Frankl z brytyjskiego magazynu "Truck". Tytuł Lorry of the Year otrzymał samochód ciężarowy Seddon Atkinson SA200. W następnym roku skład jury poszerzył się o przedstawicieli Belgii, Danii, Holandii, Niemiec i Szwecji. Kolejny nagrodzony samochód, MAN 280, dostał tytuł "Truck of Year 1978". W następnych latach powiększał się skład jury, do którego wchodzili dziennikarze z pism motoryzacyjnych nie związanych nadmiernie z poszczególnymi producentami lub użytkownikami samochodów użytkowych.

Początkowo wybierano spośród wszystkich samochodów użytkowych o ładowności powyżej 1 tony, ale praktyczna granica zaczynała się od 6 ton dopuszczalnej masy całkowitej (DMC), z coraz wyraźniejszą tendencją do nagradzania większych pojazdów, których znaczenie dla transportu jest bardzo duże. Dlatego na początku lat 90. wydzielono lekkie samochody użytkowe do osobnego konkursu Samochód Dostawczy Roku (Van of the Year). Skład jury obu tych konkursów jest zbliżony.

Tytuł nadawany jest jesienią danego roku, a obowiązuje przez cały następny rok. Oznacza to że np. tytuł "Truck of the Year 1996" zdobyty został jesienią 1995 roku.

Do konkursu zgłaszane są w różnych latach kolejne nowe wersje pojazdów danej rodziny ciężarówek, jak i modele nowych generacji ze starą nazwą. Stąd powtarzanie się ich nazw w wykazie.

Skład jury

Jury konkursu od początku składało się z kilku, a następnie kilkunastu dziennikarzy z krajów europejskich. Reprezentują oni redakcje czasopism specjalistycznych zajmujących się samochodami użytkowymi. Zasadą jest, że dany kraj reprezentuje tylko jeden dziennikarz. W pierwszej połowie lat 90. w skład jury wchodziło 13 dziennikarzy. W późniejszym czasie skład ten poszerzono o przedstawicieli kolejnych krajów, w tym Polski (około 2000). Obecnie jury liczy 22 członków z 22 państw Europy. Najnowszym uczestnikiem jest Chorwacja, a wszedł również do niego prawdopodobnie reprezentant Turcji. Każdy z jurorów ma do dyspozycji 12 punktów, które musi rozdzielić na kilka modeli.

Jurorzy reprezentują m.in. następujące kraje i redakcje specjalistycznych czasopism motoryzacyjnych:Państwo Czasopismo
Austria „ITR Internationale Transport Revue”
Belgia „Transporama”
Chorwacja
Dania „Transport”
Finlandia „Auto, Teknikka ja Kuljetus”
Francja „France Routes”
Grecja
Hiszpania „Cambus”
Holandia „TTM Truck & Transport Management”,
Irlandia
Niemcy „Verkehrs - Rundschau”
Norwegia „Anlegg & Transport”
Polska „Polski Traker”
Portugalia
Rosja
Słowacja
Szwajcaria „Nutzverkehr Magazin TIR”
Szwecja „i Trafik”
Wielka Brytania „Truck”
Włochy „tuttoTrasporti”

Wyniki konkursu

Konkurs na "Samochód Ciężarowy Roku" (Truck of the Year) w Europie odbywa się od 1976 roku.

Rok Jurorzy 1 miejsce Pkt. 2 miejsce Pkt. 3 miejsce Pkt.
1977 Seddon Atkinson 200
1978 MAN 16/19.280
1979 Volvo F7
1980 9 MAN 19.321 FLS 33 DAF 2800 Economy 20 Fiat Daily 16
1981 10 Leyland T45 Roadtrain 26 Fiat 170/190 F30 24 Volvo F12 Intercooler 23
1982 12 Ford Cargo 50 Scania serii P/R 34 Mercedes-Benz 33
1983 13 Renault G260/290 53 Scania serii P/R 40 Mercedes-Benz 33
1984 Volvo F10 Intercooler 49 Scania 112 42 MAN 19.361 37
1985 Mercedes-Benz LN2 (709-1320) (II generacja) 71 Iveco TurboStar 49 Leyland Roadrunner 19
1986 Volvo FL10 63 Scania 92 58 DAF ATi 3600 13
1987 MAN F90/19.292-26.362 61 Mercedes-Benz 1635/1644 26 Steyr 23
1988 DAF 95 67 Iveco TurboStar 45 Pegaso Troner 42
1989 Scania 143 62 Mercedes-Benz SK 50 MAN M90 21
1990 Mercedes-Benz SK Powerliner 58 Iveco TurboDaily C II 50 Iveco TurboStar 190.48 20
1991 Renault AE Magnum 84 Volkswagen T4 31 Iveco TurboTech 12
1992 Iveco EuroCargo I 80 Scania 113/TC400 Streamline 54 Mercedes-Benz LEV Range 11
1993 Iveco EuroTech 67 DAF 75/85 63 Volvo F12 Geartronic 12
1994 13 Volvo FH 12/16 (I generacja) 74 Iveco EuroStar 46 DAF 75/85 18
1995 14 MAN F2000 75 DAF 95 500 Super Space Cab 73 Iveco EuroCargo I 4x4 17
1996 14 Scania R124L/144L 72 DAF 55 33 DAF 85/400 17
1997 14 Mercedes-Benz Actros (I generacja) 76 Renault Premium 57 Scania serii 4 12
1998 14 DAF 95XF 72 Renault Magnum Integral 61 Renault Kerax 14
1999 18 Mercedes-Benz Atego 69 Volvo FM 64 Iveco EuroTech Cursor 33
2000 Volvo FH12 (II generacja) 62 Iveco EuroStar Cursor 10 56 Nissan Atleon 31
2001 MAN TGA 114 Renault Midlum 44 Volvo FL 29
2002 20 DAF LF 87 Volvo FH12 80 Renault Magnum Millenium 29
2003 19 Iveco Stralis 102 DAF XF95 50 Volvo FM 44
2004 18 Mercedes-Benz Actros (II generacja) 91 Iveco Eurocargo 58 Volvo FH16 48
2005 18 Scania serii R 92 MAN TGA 80 Renault Mascott 28
2006 19 MAN TGL [1] 94 Iveco Trakker 39 Mercedes-Benz Atego I 33
2007 19 DAF XF 105 [2] [3] 86 Renault Premium Route 61 Volvo FL 31
2008 20 MAN TGX/MAN TGS [4] 111 Iveco Stralis 77 Renault Premium Lander 55
2009 21 Mercedes-Benz Actros (III generacja) [5] 75 Iveco Eurocargo All Bracks 68 Scania R480 Euro 5 EGR/Volvo FH (III generacja) 39
2010 22 Scania R [6] 114 Volvo FH16 60 MAN TGL/MAN TGM 46


Ostatnio zmieniony przez Gość dnia , w całości zmieniany 1 raz
Damian_Daf
Aktywny użytkownik
PostWysłany:


Dołączył: 01 Mar 2010

Posty: 163
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/10
Skąd: Lubawa
Płeć: Mężczyzna

Nice Smile

Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.paszek-michal.pl.tl Strona Główna -> Ogólnie o ciężarówkach Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach



fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo

Programosy

Regulamin