|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
behemoth Administrator
|
Wysłany:
|
|
|
Dołączył: 05 Kwi 2009
Posty: 900 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/10
Skąd: Jastrzębie-Zdrój Płeć:
|
Warto dobrze widzieć i być lepiej widocznym. 35% wypadków drogowych w Polsce ma miejsce nocą. Ich liczba gwałtownie rośnie jesienią, kiedy pogarszają się warunki pogodowe, a dni stają się krótsze. Wtedy ich skutki są 2 - 3 razy cięższe od tych, do których dochodzi w dzień. Ginie w nich 52% ofiar.
Nocą wzrok ludzki rejestruje zaledwie kilka procent z tego, co odbiera w dziennym oświetleniu. Widoczność ograniczona jest jeszcze bardziej podczas opadów i mgły.
Dobra widoczność dotyczy również samochodów ciężarowych. Jak ważna jest w tym wypadku, świadczą statystyki. W latach 2006 - 2008 w Polsce wydarzyło się 19 857 wypadków z udziałem samochodów ciężarowych (14%), w tym aż 5856 w nocy (29%).Warto więc postarać się o to, aby dobrze widzieć i być widocznym. Temu problemowi poświęcono specjalny pokaz zorganizowany przez Instytut Transportu Samochodowego przy wsparciu Inspekcji Transportu Drogowego. Partnerami merytorycznymi pokazu były koncerny 3M Poland i Mercedes-Benz.
Oznakowanie odblaskowe konturowe od 10 października wymagane jest dla pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy na terytorium naszego kraju. Obowiązek dotyczy pojazdów określonych w regulaminie EKG ONZ nr 48 oraz w rozporządzeniu MI z 4 maja 2009 r., zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. nr 75 poz. 639). Obowiązek stosowania odblaskowego oznakowania konturowego wynika z ratyfikowanych przez Polskę regulaminów Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ (reg. nr 4
O tym, że nalepienie taśmy na kontury pojazdów ciężarowych poprawia ich widoczność, świadczą wyniki testów i badań przeprowadzonych m.in. przez Politechnikę w Darmstadt (Niemcy) Dowodzą one, że tak oznaczony pojazd widoczny jest z odległości 1 km. Nieoznaczony, przy złych warunkach pogodowych – z odległości 200 m. Lepsza widoczność nawet dziesięciokrotnie skraca czas reakcji innych kierowców w sytuacji zagrożenia, a niebezpieczeństwo wystąpienia wypadku z udziałem pojazdów ciężkich zmniejsza się o kilkadziesiąt procent.Samochód posiadający odblaski lepiej jest też widoczny na poboczu i wtedy, gdy włącza się do ruchu.
Oznakowanie samochodów i naczep konturową taśmą odblaskową wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa przede wszystkim kierowców i pasażerów samochodów osobowych. To dlatego, że stanowią oni 50% ofiar wypadków z udziałem samochodów ciężarowych. Dzięki naklejonej taśmie kierowcy pojazdów osobowych mogą lepiej ocenić wielkość i prędkość ciężarówki, a tym samym bezpieczniej wykonać np. manewr wyprzedzania.
Nowe rozwiązania techniczne.Nad wprowadzeniem rozwiązań technologicznych, poprawiających pole widzenia kierowcy i innych użytkowników drogi, pracują producenci ciężarówek. Systemy bezpieczeństwa biernego i czynnego rozwija koncern Daimler AG. W najnowszych modelach mercedesów zastosowano lampy główne, które dostosowują się do sytuacji drogowej i automatycznie przestawiają, by nie oślepiać innych kierowców. Opcjonalny system Adaptive Main Beam Assist (adaptacyjny asystent świateł drogowych) wykorzystuje kamerę w przedniej szybie do rozpoznawania ruchu samochodów z przeciwka i przed sobą. Kierujący takim autem ma przed sobą zawsze oświetloną drogę.
W nowym Actrosie wprowadzono boczne, aerodynamiczne, podgrzewane lusterka, z wymiennymi osłonami i z dodatkowymi lusterkami szerokokątnymi u dołu. Drogę, lepiej niż standardowe, oświetlają reflektory z przezroczystym szkłem organicznym. W pojazdach resorowanych pneumatycznie można założyć jeszcze lepsze reflektory ksenonowe. Można też wybrać opcję z reflektorami biksenonowymi, które są najlepsze. Bezpieczeństwo poprawia także system czyszczenia reflektorów oraz trójdzielna osłona przeciwsłoneczna.
Duże znaczenie dla poprawy widoczności, podczas złych warunków atmosferycznych, mają również czujniki deszczu i światła. W Actrosie, gdy przełącznik pracy wycieraczek na kolumnie kierowniczej ustawiony jest w pozycji „jeden”, czujnik deszczu uruchamia przerywany tryb pracy wycieraczek już przy pierwszych kroplach deszczu. Jednocześnie, jeżeli widoczność jest słaba, czujnik światła automatycznie włącza światła mijania.
ELŻBIETA HABER
Cytat: | Źródło: etransport.pl |
Post został pochwalony 0 razy |
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|
|